2010-05-12 00:00:00

Pär Johansson vinner Årets KURage 2009

Svenska Spahotells utmärkelse Årets KURage går till Pär Johansson för sina insatser för utvecklingsstörda genom uppstartandet och drivandet av teatergruppen Glada Hudik. Pär har utvecklat den lilla amatörteatergruppen till en professionell ensemble vars produktioner idag byggs upp i samverkan med de mest framstående inom den svenska showbranschen.

Föreningen Svenska Spahotell delar för första gången ut sin utmärkelse Årets KURage till en person som under det gångna året utmärkt sig genom en handling eller prestation och som nu är i behov av rekreation. Det kan vara en offentlig eller icke offentlig person, huvudsaken är att personen i fråga på ett eller annat sätt skiljt ut sig från mängden genom sitt agerande i positiv bemärkelse.

-Vi är stolta över att kunna presentera Pär Johansson som vår första pristagare av Årets KURage. Pär har gjort ett otroligt arbete med Glada Hudik-teatern och ensemblen som ingår däri. Det krävs en djupt sinnad humanist för att dels driva igenom ett sådant projekt och sedan dra det till sin absoluta spets genom att utveckla det till den förnäma produktion det är idag. Pär har definitivt flyttat fram gränserna för vad som anses möjligt när det kommer till utveckling av människor och står för en egen form av ledarskap, säger Lars Sandberg, styrelseordförande i Svenska Spahotell.

Vinnaren Pär Johansson hedras med en vinstcheck på 10 000 kr att brukas på valfritt kurortshotell inom föreningen Svenska Spahotell. Svenska Spahotell vill uppmärksamma vinnaren av utmärkelsen för dennes bedrifter samt att ge denne en möjlighet att återhämta sig och skänka ett tillfälle att samla ny energi inför nya utmaningar. Pär Johansson får dessutom en droppe i glas signerad Kosta Boda som Årets KURage-pristagare.

Inför utnämningen har medlemmar på Svenska Spahotells Facebooksida kunnat nominera kandidater till utmärkelsen. Utmärkelseakademien har sedan utgått från dessa föreslagna kandidater i uttagningen av den slutgiltiga pristagaren. Bland de som bidragit med nomineringar lottas i efterhand tio presentkort värda 2500 kr vardera ut. Presentkortet kan nyttjas på valfri kurort av de närmare trettio medlemmar som ingår i föreningen Svenska Spahotell.

Pär Johansson tog emot utmärkelsen Årets KURage under Spadagarna på kurorten Loka Brunn 9-11 maj.