2012-04-04 00:00:00

Årets KURage 2011 till Soledad Piñero Misa

Soledad Piñero Misa har tilldelats Svenska Spahotells utmärkelse Årets KURage för sitt ledarskap i Retoy, ett socialt företag som med stöd av Kinneviksgruppens satsning Playing for Change möjliggör för barn att leka sig till en bättre värld. Utmärkelseakademin tog beslutet om årets pristagare efter att svenska folket nominerat kandidater på Facebook.

Utmärkelseakademins motivering:
”Genom sitt sociala entreprenörskap har Soledad Piñero Misa genom Retoy visat drivkraft och vilja att verka för en bättre värld för barn och unga. I Playing for Change möts den ideella sektorns visioner, näringslivets affärsmässighet och den offentliga sektorns samhällsansvar, och barnen leker, lånar, byter och lär sig på ett lustfyllt sätt om miljö, hållbarhet och barns rättigheter.

Soledads övertygelse om att affärsmässiga metoder är användbara och nödvändiga för att nå sociala mål visar att det inte behöver finnas någon motsättning mellan att göra gott och att tjäna pengar. Soledad Piñero Misa har med sitt sociala engagemang gjort sig väl värd Svenska Spahotells utmärkelse Årets KURage.”

– Vi är mycket stolta över att kunna presentera Soledad Piñero Misa som pristagare av Årets KURage 2011. När nomineringen nådde oss var vinnaren självklar, inte minst som Svenska Spahotell just nu fokuserar extra mycket på hållbarhetsfrågor, säger Carina Wallberg, ordförande i Svenska Spahotell.

Årets KURage delas ut till en offentlig person med stort kurage och påtaglig handlingskraft som genom en positiv handling eller prestation har utmärkt sig under det gångna året. Vinnaren hedras med en vinstcheck på 10 000 kr att brukas på valfri anläggning inom föreningen Svenska Spahotell. Syftet med priset är att pristagaren skall ges möjlighet till andhämtning för både kropp och själ under en vistelse med spabehandlingar, god mat, varma bad och avkoppling.

– Jag ser verkligen fram emot att följa hur spabranschen, som alltid varit duktig på att ta hand om människor, fortsätter det arbete som nu satts i fokus – både människans och naturens välmående! Utmärkelsen ger också mig som entreprenör en välbehövlig möjlighet att ladda batterierna, säger Soledad Piñero Misa.

Soledad tog emot utmärkelsen i förra veckan under Spadagarna på Yasuragi Hasseludden. Spadagarna är Svenska Spahotells årliga träff för hela spabranschen. Under några intensiva dagar träffas leverantörer och spamänniskor för att nätverka, inspireras och diskutera spa.

För ytterligare information:

Karin Hagberg, marknadsassistent Svenska Spahotell, 070-993 82 20,karin@svenskaspahotell.se

Årets KURage på Facebook: www.facebook.com/svenskaspahotell
Playing for Change: www.playingforchange.se